Spontaania treenaamista

Juoksin elämäni neljännen maratonin Münchenissä 11.10 – vajaat pari viikkoa sitten. Mulla on tapana laatia jonkinlainen treeniohjelma aina pari-kolme kuukautta ennen maratonia. Treeniviikkoni ennen maratonia sisältävät tavallista enemmän juoksua ja vähemmän oheistreeniä. Esimerkiksi rankat loikka- ja salitreenit jätän maratoniin valmistavalla kaudella väliin: ainakin loikkatreenien jäljiltä jalkani jomottavat monta päivää eikä juoksemisesta tule mitään. Ja 42 kilometrin juoksemiseen haluan valmistautua juoksemalla mahdollisimman paljon – erilaisia juoksutreenejä toki.

Treeniohjelmien laatiminen ja tietyn kaavan noudattaminen sopii hyvin luonteelleni. Rakastan suunnitelmien tekemistä, arkeni aikatauluttamista ja kalenterin täyttämistä. Nautin siitä, kun treenaamisellani on jokin päämäärä ja tavoite, jonka pohjalta treenaan tarkoituksenmukaisemmin. Tavoitteet motivoivat minua ja on kiva huomata, kun jalka nousee helpommin ja pääsen tavoiteaikoihini tai -vauhteihini treeneissäni. On helpompaa lähteä vetämään esimerkiksi sitä ”inhokkitreeniäni”, tasavauhtista vk-lenkkiä, kun sille on varattu paikka kalenterissa. Moni voi ajatella tämänkaltaisen treenaamisen olevan jotenkin elämää rajoittavaa ja pakonomaista. Itselleni se tuntuu vain mahdollistavan tehokkaamman ajankäytön ja treenaamisen sekä rytmittävän kivasti päivärytmiäni.

Treeniohjelman tarkalla seuraamisella on kuitenkin kääntöpuolensa. Aina ei huvita juosta tai jaloissa ei ole hyvä fiilis. Silloin ärsyttää, jos treeniohjelman mukaan täytyy mennä vetämään vaikkapa kova juoksutreeni. Treenaaminen menee helposti myös pakottamisen puolelle: asetan esim. peruskestävyyslenkeilleni yleensä tietyn vauhtitavoitteen sen mukaan, millaista vauhtia olen ne edellisellä treenikaudellani juossut. Kunto ei kuitenkaan ole aina samanlainen, joten lenkkini menevät usein yliyrittämiseksi ja peruskestävyys muuttuukin vauhtikestävyydeksi. Näin kävi ennen Müncheniä ja ihmettelin, miksi ”kevyetkin” treenit ottivat koville – todellisuudessa en kevyitä juoksuja juossutkaan.

Melko tarkkaa treeniohjelmaa taas reilut kaksi kuukautta noudatettuani mietin, että mitäs siiten maratonin jälkeen? Miten suunnittelen treeniviikkoni? Paljonko juoksen? Millaisia juoksuja? Entä muu treeni?

Eka viikko maratonin jälkeen vierähtikin (taas jälleen kerran) vuoteenomana eikä treenaamista tarvinnut pahemmin miettiä. Nyt parannuttuani olen huomannut, kuinka helpottavaa oikeastaan on treenata ilman tarkkoja suunnitelmia. Treeniviikkoon ei ole pakko tunkea pitkää lenkkiä tai vetotreenejä, jos ei siltä tunnu. Toisaalta voi vetää vaikka pari pitkistä putkeen tai mäkivedot kolme kertaa viikossa, jos se tuntuu hyvältä. Ja ne muut lajit! Erityisesti loikkatreeniä olen kaivannut kovasti. Sen aiheuttamaa ihanaa pohkeesta pakaraan asti yltävää poltetta en saa mistään muualta. Ennen olen murehtinut loikkatreenin jälkeistä pitkää palautumisaikaa, mutta nyt en ole huolissani. Pari lepopäivää ei haittaa. Ja loikkatreenin jälkeisenä päivänähän voi treenata muuta kuin jalkoja – kuten vaikka keski- tai ylävartaloa salilla. Tänään kävin pitkästä aikaa spinnitunnilla, huomenna taas suuntaan salille ja uimaan. Juoksu on toki se ykkönen yhä edelleen, mutta onpa ihanan vapauttavaa, kun voi lähes mielivaltaisesti valita, miten treenaa. Ja kun pääsee pitkästä aikaa viemään itseään oman mukavuusalueen ulkopuolelle ihan uudella tavalla – vaihtelu todellakin virkistää! Mulla on välillä päiviä, kun tunnen olevani täynnä energiaa ja haluan vetää monta treeniä päivässä. Ennen maratonia yritin välttää tällaista supertreenipäivää, joka saattaisi pilata loppuviikkoni treenit. Nyt silläkään ei ole niin väliä. Juoksen taas silloin, kun jalkani ovat valmiita siihen. En väkisin 🙂

Olen jotenkin superinnoissani tästä monipuolisesta ja huolettomasta treenaamisesta. Mitäs sitä menisi kokeilemaan? Futistreeneihin olisi kiva päästä taas pitkästä aikaa – tai sitten testaamaan uutta ryhmäliikuntatuntia. Tai vetää vaikka jalat kunnon hapoille niissä kuuluisissa Malminkartanon portaissa. Tai juosta taas spontaanisti ylipitkä pitkis. Toisaalta tuntuu kuin säntäilisin päättömästi sinne tänne vailla suuntaa. Saa nähdä, kauanko kestän tällaista spontaania treenaamista. Seuraavaan maratoniin asti? Tuskinpa sentään 😉

Spinnitunnin jälkeen hiki virtaa!

Noudatatko itse treeniohjelmaa vai onko treenaamisesi spontaania? Miten se vaihtelee kisakauden aikana tai sen ulkopuolella?

Mainokset

5 kommenttia artikkeliin ”Spontaania treenaamista

  1. Spontaani treenaaminen on kyllä varsin mukavaa. Itsehän harrastan sellaista läpi vuoden. 😛 Aika-ajoin kyllä mietin, että pitäiskö esim. juoksuharrastusta jotenkin tavoitteellistaa, mutta enpä ole halunnut vaan näin on just hyvä! 🙂 Fiiliksen mukaan siis jatkossakin.

    Tykkää

    1. Moi Satu, kiitos kommentista 🙂 molemmissa on kyllä puolensa! Ymmärrän täysin tämänkin tavan treenata ja toistaiseksi se tuntuu hyvältä, mut pidemmän päälle treenien suunnittelu sopii mulle ehkä paremmin – ainakin jos on joku tavoite. Kivaa viikkoa sulle! 🙂

      Tykkää

  2. Hehe! Mulla on vähän sama fiilis, että tekisi mieli tehdä ihan kaikkea ja säntäillä sinne, tänne ja tuonne, nyt kun pk-kausi ja eikä mitään kummempia suunnitelmia. 😀 vielä en tiedä mitä ensi kauden ohjelmat ovat, mutta nyt on ainakin kiva nauttia siitä, että ei ole mitään. Näkisin suunnittelussa on myös sen hyvän puolen, että sillä voi ehkäistä vammoja, kun ajoittaa kuormitusta tasaisesti. Mukavaa ja huoletonta pk-kautta! 🙂

    Tykkää

    1. Haha, just toi fiilis mulla on ja se on toistaiseksi aika ihanaa 😀 Saa nähdä kauanko sitä kestää… Oot kyllä ihan oikeessa tuosta vammojen ehkäisystä! Oon huomannut että jo nyt, kun en suunnittele treenejäni, lepo on jäänyt vähiin. Tavallisesti saattaisin pitää juoksutreenin jälkeen lepopäivän mut nyt huomaankin suuntaavani salille tekemään esim. keski- ja ylävartaloa jos jalat ovat kipeät! Pitää muistaa myös se täyslepo 🙂
      Kiitos Jenni ja sitä samaa sulle! 🙂

      Tykkää

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s