Viikko 43: Juoksutuntuman etsimistä ja muuta treeniä

Vanhassa blogissani mulla oli tapana kirjoitella viikkokatsauksia: eräänlaisia yhteenvetoja treeniviikoistani kunkin viikon päätteeksi (yleensä kirjoittelu tapahtuu kuitenkin käytännössä seuraavalla viikolla). Aion jatkaa tyyliäni jatkossakin, sillä treeniviikoista kirjoittaminen on erityisesti itselleni hyvä tapa tarkastella omaa treenaamistani ja edistymistäni. Selailen usein vanhoja treeniarkistoja jälkikäteen ja saan niistä paljon tarpeellista tietoa. Mielestäni myös muiden treeniviikkoja ja treenejä on mielenkiintoista seurailla, vaikka kukin toki treenaakin omalla henkilökohtaisella tavallaan – muiden treeniviikkojen vertailu omiini ei siis ole tarkoituksenmukaista 🙂

Viime viikko oli ensimmäinen varsinainen treeniviikkoni maratonin jälkeen, sillä eka viikko meni sairastellessa. Kuten jo viimeksi kirjoittelinkin, olen nyt maratonin jälkeen innostunut tästä ”valinnan vapaudesta” treenien suhteen. Otinkin siitä jo viime viikolla kaiken irti ja treenasin heti huomattavasti monipuolisemmin kuin ennen maratonia. Juoksu itsessään tuntui viime viikolla todella vaikealta ja tahmealta. Vauhti oli matala ja sykkeet korkeita. Ei syytä kuitenkaan lannistua: palautuminen on varmasti vielä käynnissä ja vaikea maraton painaa yhä jaloissa. Lisäksi viikon sairastelu vaikuttaa varmasti asiaan. Ehkä tämänkin takia keskityin viime viikolla muuhun treeniin ja kävin ikään kuin kokeilemassa juoksutuntumaa kevyemmillä lenkeillä. Tähän väliin katsaus viime viikon treeneihin:

Maanantai:
PK 13 km, 1:16:45, KS 157, MS 176, 5:54 min/km, 10,16 km/h
Vatsatreeni 20 min

Tiistai:
PK 7 km, 40:56 min, KS 159, MS 171, 5:51 min/km, 10,26 km/h
Loikkatreeni 45 min

Keskiviikko:
Kilometrin hölkkä salille
Salitreeni: 20 min kuntopyörää, 20 min keskivartalo + kädet, 20 min crosstraineria

Torstai:
Lepo
Tunnin venyttelyt ja rullailut

Perjantai:
Aamulenkki: PK 60 min, 10,24 km, KS 161, MS 173, 5:52 min/km, 10,24 km/h
Vatsatreeni 20 min
Iltatreeni: PK Spinning 75 min, KS 150, MS 165

Lauantai:
PK 45 min, 7,66 km, KS 157, MS 166, 5:53 min/km, 10,21 km/h
Salitreeni 45 min: keski- ja ylävartalo
Uinti 500 m, 17 min
Vesijuoksu 25 min

Sunnuntai:
Polkujuoksua ja -kävelyä, 75 min, 9,43 km, KS 149, MS 166, 7:57 min/km, 7,5 km/h

 

 

Maanantaina otin ekat juoksuaskeleeni maratonin jälkeen! Juoksutuntemus oli flunssaviikon jälkeen kaikkea muuta kuin kevyt, joten otin lenkillä ihan iisisti. Alunperin n. 10 kilsan mittaiseksi pätkäksi suunnittelemani lenkki venyikin 13 kilometrin mittaiseksi. Olin yhtä hymyä koko lenkin, vaikka vauhtini ei kova ollutkaan eikä juoksu tuntunut kevyeltä. Silti oli ihanaa juosta ”pitkän” tauon jälkeen.

Tiistaina lähdin lenkille ilman mitään suunnitelmia. Huomasin kuitenkin nopeasti, ettei juoksu tuntunut edelleenkään helpolta. Suunnilleen samaa kuin maanantaina eli melko kevyttä vauhtia (sykkeet nousivat pilviin siinäkin!) hölköttelin 40 minuuttia. Juoksu kun ei oikein ottanut sujuakseen, päätin tehdä ”pienen” loikkatreenin Eltsun kentällä. Sekin venähti 45 minuutin mittaiseksi kun innostuin niin kovin! Ah, loikkia pitkästä aikaa! Niitä olenkin kaivannut. Tein muutamia kiihtyviä spurtteja ja lyhyitä vetoja maksiminopeudella sekä kuusi eri loikkasettiä (päkiähypyt, juoksuloikat, tasajalkahypyt, kinkkauksen, vuoroloikat sekä luisteluhypyt). Eikä treenin jälkeen tuntunut vielä missään!

 

 

Keskiviikkona jalat olivat kuitenkin, arvatenkin, aivan täyttä muusia. En meinannut päästä sängystä ylös! Ainakaan juoksusta ei olisi pariin päivään tietoakaan näillä jaloilla. Päätin lähteä salille testaamaan, mitä näillä kipeillä jaloilla ylipäätään voi tehdä – teki niin kovasti mieli treenaamaan. Yritin epätoivoisesti hölkätä salille alkulämmöksi, muttei siitä tietenkään mitään tullut. Salilla treenasin kuntopyörällä ja crosstrainerilla. Nämä laitteet eivät aiheuta tärähdystä jalkoihin, joten tuntuivat ihan hyviltä vaihtoehdoilta juoksulle. Niissä sain sykkeeni pysymään hyvin pk-alueella – peruskestävyyttä yritän nyt kovasti rakentaa. Lisäksi treenasin hieman keskivartaloa ja käsilihaksia.

Torstaina loikkatreenin vaikutukset tuntuivat entistä pahemmin kehossa, joten pidin kunnon kehonhuoltopäivän. Rullailu otti kyllä taas tosi pahasti jalkoihin. Ihan hirveää kidutusta! Yritän tehdä loikkatreenejä jatkossa vähän useammin, jos vaikka kroppa tottuisi niihin vähitellen.

 

 

Perjantaina kävin tunnin aamulenkillä. Aamun treenistä jäi sen suhteen vähän paha maku suuhun, että sykkeeni nousivat taas ihan liian korkeille enkä kuitenkaan tuntunut saaneen annettua kaikkeani. Illalla sitten päätin mennä vielä 75 minuutin spinnitunnille pitkästä aikaa. Kyseessä oli Unisportin tasasykespinni, jossa tarkoituksena olisi pitää sykkeet mahdollisimman tasaisina koko treenin ajan – peruskestävyysalueella. Spinnissä sykkeeni pysyivätkin kurissa ihan eri tavalla kuin lenkeillä. Mietin, että voisi varmaan korvata osan juoksusta ainakin näin alkuun tuolla spinnillä et saisi treenattua kunnolla sitä peruskestävyyttä.

Lauantain vietin Salossa. Heitin aamulla kevyen 45 minuutin lenkin (sykkeet tosin taas korkealla…) ja jatkoin siitä salille. Tein 45 minuutin keski- ja ylävartalotreenin, ja suuntasin uimahallin puolelle. Käväisin pitkästä aikaa ihan jopa uimassakin, ja sen lisäksi vesijuoksemassa, totta kai. Vesijuoksu on parasta palauttelua!

 

 

Sunnuntaina oli pakko päästä vielä metsään ennen Helsinkiin paluuta. Siispä lähdin kevyelle aamulenkille tutuille kotimetsäni poluille. Tällä kertaa yritin pitää sykkeet kohtuullisina, joten kävelin myös osaksi. Olipa ihana 75 minuutin metsäterapiasessio.

 

Lauantaina järjestettiin iso suunnistustapahtuma, Halikko-viesti, kotikulmillani – kävin fiilistelemässä tunnelmaa 🙂

 

Treenistatistiikkaa katsellessa huomaa aika nopeasti, että palautuminen on tosiaan vielä pahasti kesken. Yleensä n. 6 min/km lenkeillä keskisykkeeni ovat alle 150 luokkaa, nyt ne lähenevät 160. Ja juoksu tuntui tosi vaikealta. 6 min/km on ollut tyypillisesti mulle kevyt lämmittelyvauhti, mutta tuntuu nyt samalta kuin 5:20 min/km tahti. Näin on käynyt mulle ennenkin maratonin jälkeen. Ei se marasta palautuminen ole ihan niin yksinkertaista, varsinkin kun niitä ei niin usein juokse ja kun kyseessä oli itselleni tosi vaikea kisa. Ja kun vielä sairastuin sen jälkeen. Jatkossa yritän vähitellen lisätä juoksuani ja vauhtiani, mutta matkalla takaisin ”normaaliin” aion tosiaan korvata osan juoksusta spinnillä ja muulla treenillä.

Tulevan talven tärkein tavoite on peruskunnon nostaminen. Olisi siis tärkeää pitää vauhti lenkeillä sellaisena, etteivät sykkeet karkaa noin korkealle – vaikka se sitten tarkoittaisikin suuriakin muutoksia vauhdeissa. Nyt pitää olla kärsivällinen. Toivottavasti juoksu kuitenkin alkaisi tuntua paremmalta mahdollisimman pian – suunnitelmissa oli vielä pari juoksutapahtumaa ennen joulua, muttei niihinkään ole kiva osallistua, jos juoksu tuntuu tältä…..

Kivaa viikkoa kaikille!

 

Mainokset

4 kommenttia artikkeliin ”Viikko 43: Juoksutuntuman etsimistä ja muuta treeniä

  1. Ah kateellisena luen sun juoksureeneista 🙂 Itella treenaaminen painottuu nyt vaan salin puolelle ton polven takia. Uimapukua ei loydy mistaan et joudun varmaan ostaan uuden ja meneen kans uimahalliin et saa vahan vaihtelua.
    Pelottaa vahan et millaset mun sykkeet ja vauhdit on sit ku joskus paasen taas juokseen 😀

    Tykkää

    1. Eipä näissäkään juoksutreeneissä kyllä kehumista oo! Aika koville ottaa tällä hetkellä mut ehkä se tästä vielä. Ja turha mun valittaa kun sentään jotenkin pystyy juoksemaan eikä mitään vammoja ole 🙂
      Mä koitan olla liikaa analysoimatta ja miettimättä niitä sykkeitä ja vauhteja! Tulee vaan paha mieli. Tännekin ne kirjoitan vaan siks, et joskus tulevaisuudessa voin sitten katsoa, kuinka matalalla käytiin maran jälkeen 😀
      Tsemppiä sulle palautumiseen! Osta uikkarit ja käy ihmeessä vesijuoksemassa, se toimii 😉

      Tykkää

  2. Treenit kuulostaa erittäin päteviltä. Ja mitä, 75min spinu! Kateellinen täällä. Meidän salin pisin spinu on 45min. Vaasa ei muutenkaan ole mikään spinningin luvattu kaupunki. Hgin ja Treen saleilla oli monta spinua illassa (ja pitkiä) ja järjestettiin spinningmaratoneja. Täällä ei mitään tollasta. Täällä tykätään vaan Body Attackeista ja Stepeistä. Boo.

    Tykkää

    1. Mä käyn Unisportilla (Helsingin yliopiston liikuntapalvelu) ja siellä on kyl ainakin mun mielestä tosi monipuolisesti tarjolla erilaisia lajeja ja tunteja! Spinnejäkin löytyy 45, 55 ja 75 minuutin mittaisia – usein vielä niin, että voi vetää kaksi putkeen 🙂 Spinnimaratonejakin järjestetään silloin tällöin. Harmi jos Vaasassa ei moisia löydy 😦 Ei miltään muultakaan salilta löytyisi?

      Tykkää

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s