Viikko 45: Juoksutaukoa ja kevyttä treeniä

Taas ollaan viikkoa lähempänä joulua. Eipä uskoisi, että eletään marraskuuta! Niin leudot ilmat ja ihan täydelliset lenkkikelit, hyödyntäkääpä kaikki ne nyt ennen kuin se talvi yhtäkkiä iskee 🙂

Omalta osaltani juoksu jäi viime viikolla aika minimiin. Edellisen treeniviikon päätteeksi oli sellainen olo, että pikku lepo olisi tarpeen. Pidinkin pari päivää lepoa, mutta tulosta ei tullut. Tästä kerroinkin jo viime kerralla. Siispä juoksin viime viikolla vain kerran ja treeniviikostani tuli muutenkin aika kevyt.

Pidemmittä puheitta katsaus viime viikon treeneihin:

Maanantai:
Lepo
Yin-jooga 1 h

Tiistai:
Lepo

Keskiviikko:
Vatsatreeni 20 min
Yhteislenkki 94 min, 15,5 km, KS 158, MS 172, 6:05 min/km, 

Torstai:
Lihaskunto 20 min
Kävely, 1 h 40 min
Spinning, 55 min, KS 136, MS 157

Perjantai:
Lepo
Pilates 1 h

Lauantai:
Kuntosali 30 min
Vesijuoksu 45 min

Sunnuntai:
Kävely metsässä 1 h
Kuntosali 30 min
Uinti 20 min, 600 m
Vesijuoksu 40 min

Maanantaina kävin joogatunnilla ekaa kertaa yli 1,5 vuoteen! Ja kummallista kyllä, mutta tykkäsin kovasti! Yin-joogaa suositellaan aloittelijoille. Liikkeet ovat helppoja ja samassa asennossa pysytään kauan. Asennot ovat mahdollisia vähän kankeammallekin joogailijalle, sillä ne voi tehdä eritasoisina ja tunnilla käytetään palikoita ja remmejä helpottamaan eri asentoihin pääsyä ja tukemaan niissä pysymistä. Yllätyksekseni pääsinkin asentoihin yllättävän vaivattomasti ja tunnin jälkeen oli jotenkin rentoutunut ja hyvä fiilis. Tästä tulee ehdottomasti tapa!

Tiistaina jatkoin lepäilyä ja keskiviikkona uskoin jo olevani täydessä iskussa juoksuun – siis kahden melko täyden lepopäivän jälkeen. Suuntasin siis Adidasheimon järjestämälle avoimelle kimppalenkille. Fiilikset lenkin jälkeen olivat ristiriitaiset: toisaalta oli tosi kiva juosta porukassa, mutta toisaalta kevytkin vauhti tuntui aivan ylivoimaisen kovalta ja sykkeet nousivat taas pilviin. Päätin pitää juoksusta taukoa loppuviikon ja ottaa muutenkin iisimmin.

Torstaina oli taas niin uskomattoman kaunis ilma, etten vaan voinut pysyä sisätiloissa. Juoksulenkin sijaan kävin pitkällä kävelylenkillä. Illan ohjelmaan kuului myös spinnitunti, jossa onnistuin pitämään sykkeet hyvin aisoissa.

Loppuviikon päätin ottaa aika rauhallisesti. Perjantaina kävin jälleen pilatestunnilla (olen ihan koukussa!), lauantaina taas vesijuoksemassa ja tekemässä kevyen salitreenin. Luotan vesijuoksuun parhaana palautteluna, joten kävin myös sunnuntaina vetämässä saman setin, sen lisäksi uin kevyesti parikymmentä minuuttia.

Viime treeniviikko siis oli kokonaisuudessaan tosi kevyt ja palautteleva – etenkin loppuviikosta. Jotenkin tuntuu, etten ole silti vieläkään täysin kunnossa. Sykkeet tuntuvat kohoavan levossakin ja jalkoja hapottaa jo portaita kävellessä. Kunto ei ole millään voinut maratonin jälkeen kuukaudessa laskea niin paljon, etten yhtäkkiä jaksaisi juosta kymmentäkään kilometriä maratonvauhtia. Ainut selitys lienee ylirasitus. Ehkä täytyy tosiaan pitää jonkinlainen ”ylimenokausi”, jonka Ellu mainitsi kommentissaan viime viikon tekstiini. Moni muukin on kehottanut nyt ottamaan iisisti, lepäämään kunnolla ja kuuntelemaan kroppaa, kiitos teille kaikille neuvoistanne! 🙂 Olen vähitellen pääsemässä yli tästä pelostani pitää kunnon lepoa. Pidän näitä rennompia treeniviikkoja niin kauan kuin on tarpeen – kunnes kovempi treenaaminen tuntuu taas hyvältä. Mitä rauhallisemmin maltan nyt ottaa, sitä nopeammin pääsen taas takaisin treenaamaan. Kyllä tämä tästä vielä hyväksi muuttuu 🙂

Advertisements

2 kommenttia artikkeliin ”Viikko 45: Juoksutaukoa ja kevyttä treeniä

  1. Yin-jooga on kyllä ihanaa. Aloitin itsekin juuri siitä. Nyt sitten vinyasat ja hathat menossa, mutta yiniin aina palaan, teen sitä pari kertaa viikossa lyhyempiä sessioita.
    Tuon levonpitämisenpelon (yhdyssanafriikki täs moi! :D) tunnen myös hyvin. Mutta siitä on tosiaan mahdollista päästä eroon, sinä ja minä ollaan eläviä todisteita. 😉

    Tykkää

    1. Mä en ole vielä uskaltautunut muille joogatunneille, toi yin on tuntunut sopivan haastavalta! Mut sähän oot jo oikeen joogamestari 😉
      Lepääminen on varmasti monelle vaikeaa mut kun ekan viikon selviää niin alkaa tuntuu helpommalta 🙂

      Tykkää

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s