Viikko 48: Juoksutuntuman testaamista

Joulukuu on vihdoin täällä!!! Ihan mahtavaa 🙂 Ja meikäläinen hukkuu kouluhommiin, saa nähdä, kuinka paljon ehtii tässä tulevan viikon aikana treenata ja bloggailla. Kirjoitetaan kuitenkin kiireiden keskellä nopea kertaus marraskuun vikasta treeniviikosta. Pääsin siis viikon juoksutauon jälkeen testailemaan kevyttä treenaamista oman kropan tuntemusten mukaan. Päätin aloittaa treenaamisen varovasti ja lenkkejä vähitellen pidentäen:

Maanantai:
Kävely 2 h
PK 20 min, 3,42 km, KS 153, 5:51 min/km, 10,26 km/h
Yin-jooga 1 h

Tiistai:
Kuntosali 50 min (keskivartalotreeni + juoksumatto 25 min, 4,3 km)
Pilates 1 h

Keskiviikko:
PK 35 min, 6,18 km, KS 158, MS 172, 5:40 min/km, 10,59 km/h

Torstai:
Kävely 1 h

Perjantai:
PK 40 min, 6,73 km, KS 151, 5:57 min/km, 10,10 km/h
Kuntosali 30 min
Pilates 1 h

Lauantai:
Kävely 2 h

Sunnuntai:
PK 9 km, 53 min, KS 153, 5:53 min/km, 10,19 km/h
Hathajooga 1 h

Maanantaina juoksin ekaa kertaa yli viikkoon. Jo parinkymmenen minuutin hölkkä ennen joogatuntia tuntui ihanalta ”pitkän” tauon jälkeen. Myönnettäköön, ettei juoksu ollut vieläkään helppoa. Sain itse asiassa lenkin lopuksi päänsäryn, joka todennäköisesti liittyy hemoglobiiniin (en ole ennen tätä syksyä kärsinyt juuri ikinä päänsärystä).

Tiistaina menin salille ennen pilatestuntia. Tarkoituksena oli hölkkäillä juoksumatolla alkulämmöksi 10 minuuttia, mutta juoksu tuntui niin mukavalta, että 25 minuuttia taittuikin kuin huomaamatta. En ole ikinä tykännyt juosta juoksumatolla, mutta nyt nautin siitä suuresti. Siihen jää koukkuun, vauhti on tasaisempi ja sitä on helpompi säätää – ja pysähdyksiä ei tule lainkaan. Varsinkin, kun viime aikoina ei ole tullut juostua, ihan pelkkä juokseminen itsessään tyydyttää suuresti – oli se sitten tunkkaisella kuntosalilla tai raittiissa ulkoilmassa.

Keskiviikkona lähdin juoksemaan tavoitteena taas hitusen pidempi matka. Tavoitteena oli kuitenkin lopettaa juokseminen siinä vaiheessa, kun se hyvältä tuntui. Puolen tunnin juoksemisen jälkeen päänsärky hiipi taas esiin ja oli 35 minuutin kohdalla jo sen verran voimakas, ettei kevyempi vauhtikaan tuntunut hyvältä. Sykkeetkin olivat turhan korkealla, joten päätin lopettaa lenkin siihen.

Torstaina pidin kevyttä kävelyä lukuun ottamatta lepopäivän. Perjantaina hölkkäilin taas vähän pidemmän ajan, 40 minuuttia. Juoksu tuntui hieman kevyemmältä kuin ennen, vauhtikin tosin oli matalampi. Maltoin lopettaa ajoissa ja vältin myös päänsäryn ja huimauksen. Olisin oikeastaan voinut jatkaa pidempäänkin, mutta tällä kertaa ongelmaksi osoittautuikin yllättäen selkäni. Kärsin harvemmin selkäkivusta, mutta nyt alaselkääni pisti heti lenkin alusta asti. Kipu tuntui erityisesti alamäessä ja liittyi varmaan tärähtelyyn, sillä levossa tai kävelyssä ei tuntunut mitään. Ajattelin kivun lähtevän ohi muutamassa päivässä. Selkäkivusta huolimatta, ekaa kertaa pitkään aikaan fiilis ei ollut lenkin jälkeen uupunut vaan virkistynyt.

Eipä uskoisi sään puolesta, että on jo joulukuu…

Lauantaille olin suunnitellut jumppaa, mutta selässä tuntui vielä kummaa kipua aamulla, joten jätin väliin. Kävin parin tunnin reippaalla kävelyllä. Selkä ei onneksi juuri oireillut kävelyn aikana.

Sunnuntaina juoksin viikon pisimmän lenkin ennen aamujoogaa. Tarkoituksena oli juosta tunti, mutta aika loppui kesken 😉 Juoksu tuntui jo huomattavasti paremmalta kuin alkuviikosta. Pidin vauhdin kyllin matalana, vaikka keskisyke nousikin yli 150. Vauhti tuntui hyvältä. Selkään vihloi alamäessä yhä edelleen, mutta tasaisella kipu oli tosi pientä. Myös selän takia maltoin hölkätä tasaista, hyvältä tuntuvaa vauhtia. Lenkin jälkeen kävin elämäni ekalla hathajoogatunnilla. Poikkesi muuten aika paljon yin-joogasta! Enemmän liikesarjoja ja vähemmän staattisia venytyksiä. Ohjaaja ohjasi tuntia salin takaosasta, koska ei halunnut meidän keskittyvän liikaa peilikuviimme. Hathajoogassa kuulemma olennaista on se, mitä tunnet – ei se, miltä näytät. Oli aika ihanan rentouttava itsensä kuuntelun hetki.

Ihan uskomatonta, miten asiat näyttäytyvät niin eri valossa eri tilanteissa. Näin kevyt juoksuviikko ois ollut mulle joskus hirveä pettymys, mutta nyt olen tyytyväinen edes näihin minimaalisiin kehitysaskeliin. Haaveena olisi päästä vielä sille tutulle tasolle sitten aikanaan. Mulla ei ole mitään kiirettä, askel kerrallaan.

Vähän kyllä nyt ärsyttää toi selkäkipu. Menispä pois mahdollisimman nopeasti. Nyt on nimittäin vähän vaikeaa tulkita, onko juoksu helpottanut ja hemoglobiiniarvot nousseet, kun selkäkipu sekottaa pakkaa. No, tällä viikolla tulee väkisinkin levättyä koulujuttujen takia, joten eiköhän se kipu siitä lähde. Ja arvotkin toivottavasti nousevat. Ensi viikon keskiviikkona ois kontrolliaika, sitä odotellessa 🙂 Ihanaa joulukuuta kaikille!!

Advertisements

2 kommenttia artikkeliin ”Viikko 48: Juoksutuntuman testaamista

  1. Sun treeniviikko näyttää tosi hyvältä, ja ennen kaikkea tasapainoiselta! Et urheile itseäsi rikki, mutta olet silti aktiivinen (peukku ylös-emoji tuohon perään).
    Seuraavaksi sitten ehkä Astanga-joogaa tai klassista Vinyasaa? 😉
    Mä muuten ostin sen kamalan rautajuoman. Yh, maistuu karseelta, mutta on saattanut auttaakin. Olo tuntuu jotenkin vahvemmalta. Tsemppiä sinne samoihin juttuihin!

    Tykkää

    1. Kiitos Anu 🙂 Joo, oon kyllä oppinut läksyni ja onnistunut pitämään treenit vielä melko rentoina ja aloittamaan treenaamisen taas pikkuhiljaa! Hyvältä tuntuu 🙂

      Haha mä en kyllä uskalla vielä mennä uusille joogatunneille, ehkä ensi vuoden puolella vasta 😉 Noi kuulostaa jo niin hurjilta!

      Aika hassua muuten, et mä kyllä tykkään siitä hedelmänmakuisesta rautajuomasta. Makueroja I guess! Olo tuntuu kyllä täälläkin jo huomattavasti paremmalta 🙂 Tsemppiä myös sinne!

      Tykkää

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s