Viikko 49: Edistysaskeleita

Hengissä ollaan täällä bloginkin puolella, vaikka kirjoittaminen onkin jäänyt vähän vähille viime aikoina! Koulu ja sosiaalinen elämä on pitänyt mut viimeisen viikon ajan niin kiireisenä, ettei kirjoittamiselle ole yksinkertaisesti löytynyt aikaa. Toivottavasti pian alkaa helpottaa.

Viime viikko oli ensimmäinen ”kunnon” juoksuviikkoni pitkiin aikoihin – pääsin oikeasti juoksemaan ja ai että se tuntui hyvältä! Toisaalta aikaa muulle treenaamiselle tai esim. kävelylle ei juuri löytynyt, joten lepäsin myös melko hyvin. Pidin kolme ihan täyttä lepopäivää. Tältä näytti viime viikkoni:

Maanantai:
Juoksumatto, 35 min, 6,1 km, KS 155, MS 165, 5:44 min/km, 10,46 km/h
Kyykkytreeni 15 min
Yin-jooga 1 h

Tiistai:
Lepo

Keskiviikko:
PK 80 min, 14,14 km, KS 152, MS 167, 5:39 min/km, 10,6 km/h

Torstai:
Lepo

Perjantai:
PK 8 km, 45:36 min, KS 155, MS 172, 5:42 min/km, 10,53 km/h
Kuntosali 30 min
Pilates 1 h

Lauantai:
Kevyt PK 100 min, 15,78 km, KS 145, MS 160, 6:20 min/km, 9,47 km/h
Kyykkytreeni 15 min

Sunnuntai:
Lepo

Maanantaina kävin salilla ennen joogatuntia ja jäin jälleen koukkuun juoksumattoon. Koko lyhyt saliaika menikin sitten juostessa. Se vaan tuntui niin hyvältä. Huomasin pienen edistysaskeleen edelliseen viikkoon.

9121 (623x800)

Tiistain lepopäivän jälkeen kävin keskiviikkona juoksemassa sen jo hehkuttamani flowlenkin. Ensimmäisen hyvältä tuntuneen lenkin pitkiin pitkiin aikoihin. Keskiviikosta jäi kyllä uskomattoman hyvä fiilis. Lisää keskiviikon lenkistä voit lukea täältä.

Torstaina pidin jälleen lepopäivän. Perjantaina tuntui olevan rutkasti energiaa, joten kävin aamulenkin lisäksi vielä salilla ja pilateksessa. Ero edellisiin viikkoihin näkyy juuri tässä: treenin jälkeen olo on virkistynyt ja kroppa kaipaa lisää treeniä.

Lauantaina päätin juosta oikeasti kevyen lenkin. Yritin pitää sykkeeni alle 145. Erityisesti anemian seurauksena sykkeeni ovat jatkuvasti pilvissä, eivätkä keskisykkeet vieläkään ole ihan normaalille tasolle laskeneet. Toisaalta, olen aina juossut pk-lenkit suunnilleen 150-155 keskisykkeillä – se kai on itselleni siis ihan mukava syke. 145 paikkeilla pysyttely oli todella vaikeaa. Kun sykkeeni laskee alle 140, vauhti ei tunnu kuormittavan enää lainkaan, vaan tuntuu jopa kevyemmältä kuin reipas kävely. Syke lähti väkisin nousemaan, jos en kyylännyt sykemittariani. Ylämäet olisin kyllä jaksanut juosta, mutta sykkeet kohosivat väkisin niin korkealle, että pistin jyrkimmissä kohdissa ihan kävelyksi. Mutta tunnin juoksun jälkeen olo oli kevyempi kuin ikinä ennen. Matalista sykkeistä siis oli varmasti hyötyä: jaksoin helposti jatkaa vielä 40 minuuttia. Lenkin keskisykkeeksi tulikin 145 ja jaloissa oli vielä rutkasti virtaa 100 minuutin jälkeen. Yleensä pitkän lenkin jälkeen jalkani ovat aika turta – menen varmaankin liian kovaa. Pitäisi varmaan juosta enemmän näitä kevyitä lenkkejä – vähintään kerran viikossa.

Lopetin viikkoni aivan täyteen lepopäivään. Viikonloppu meni Salossa kavereiden ja perheen seurassa rentoutuen. Kaikin puolin aika täydellinen treeniviikko siis, juuri sopiva.

Siis kolme päivää lepoa ja silti yli 40 kilometriä juoksua. Melko pitkiäkin lenkkejä siis. Ja olo on silti tuntunut päivä päivältä paremmalta, mahtavaa 🙂 Missään vaiheessa ei ole ollut väsynyt tai vetämätön olo. Tuntuu, että olo on kohentunut selkeästi. Tän vuoden puolella ei mihinkään raskaisiin treenimääriin ylletä, mutta ehkä ihan hyvä niin. Vuosi loppuun tunnustellen ja nautiskellen. Huomenna ois se kontrolliaika, jännityksellä odotan, millä tasolla hemoglobiinit lymyilee!

Advertisements

6 kommenttia artikkeliin ”Viikko 49: Edistysaskeleita

  1. Kiva kuulla, että juoksu sujuu taas 🙂 Ja kiva kun oot nyt tehnyt noita hitaitakin lenkkejä, ja yrittänyt pitää sykkeen maltillisena! Vauhdin vaihtelu ja kevyet lenkit eivät takuulla tee pahaa! Tsemppiä Katju! Miten kontrollikäynnissä kävi?

    Tykkää

    1. Kiitos Hanna!! Joo niihin pitäisi todellakin panostaa 🙂 yhteislenkit auttais kans 😉 Kontrollikäynnin tuloksista soitellaan vasta ensi viikolla, veikkaan et on noussut kyllä aika hyvin 🙂

      Tykkää

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s