Rautaisia uutisia

Minulta mitattiin kuukausi sitten melkoisen matalat hemoglobiiniarvot, voit lukea lisää kuukauden takaisesta tilanteestani täältä. Nyt olen popsinut rautaa monessa muodossa kuukauden ajan, ja viime viikolla kävin antamassa kontrollinäytteen verestäni. Lääkäri soitti torstaina kontrollinäytteen tuloksista. Hemoglobiiniarvoni olivat nousseet kolmessa viikossa 80:stä 92:een. Nousu on sinänsä ollut nopeaa ja rauta selvästi imeytynyt, mutta matkaa normaaleihin lukuihin yhä on. Lääkäri muistutti, että olen yhä toipilas ja rautakuuria täytyy jatkaa vielä useita kuukausia. Täytyy siis myös malttaa aloittaa treenaaminen rauhallisesti eikä nuolaista ennen kuin tipahtaa, vaikka olo koheneekin päivä päivältä ja juoksu tuntuukin aina vaan paremmalta. Vaikka 92 on yhä matala hemoglobiiniarvo, on se kohonnut niin nopeasti, että huomaan eron selkeästi. Olo on aina vaan energisempi ja juoksu kulkee – mikäs sen parempaa! Maltan tuskin odottaa, miltä olo sitten tuntuu, kun arvot joskus nousevat normaalille tasolle 🙂

Kun kerroin anemiastani, sain täällä blogissa, instagramissa ja facebookissa valtavan määrän vinkkejä arvojen kohottamiseen. Suuret kiitokset kaikista neuvoista, ne tulivat tarpeeseen ja käyttöön 🙂 Nyt jaankin muutaman ravintovinkin, jotka olen itse ottanut osaksi ruokavaliotani näiden viikkojen aikana:

 

20123 (647x800)

Pinaattia, sekä pakasteena että tuoreena. Lähinnä smoothiessa, mutta myös esimerkiksi salaateissa, wokeissa ja kiusauksissa. Pinaattikeitto on myös hyvä valinta!

Spirulina-jauhetta lisään vihersmoothieeni – se sisältää runsaasti rautaa. Myös muut luontaistuotteet, kuten acai-jauhe, josta kirjoittelinkin viime viikon postauksessa.

Nokkosteetä juon iltaisin hunajan kera. Löytyy luontaistuotekaupoista.

Rautakapseleita (obsidant fe++) olen syönyt tähän mennessä tupla-annoksen, kuten lääkäri määräsi. Kaksi rautakapselia päivässä siis. Nyt lääkäri kehotti siirtymään normaaliin määrään eli yhteen kapseliin päivässä. Rautaa löytyy myös nestemäisenä (testasin tätäkin varmuudeksi: söin yhden kapselin ja yhden annoksen nestemäistä rautaa päivässä – nestemäinen rauta nimittäin imeytyy useimmilla kapseleita paremmin) sekä purutabletteina (Sana-sol) – näitäkin ostin ja testasin juuri. Ovat muuten hyvänmakuisia! Raudan ottamisen yhteydessä ei kannata juoda kofeiinia tai maitotuotteita – ne estävät raudan imeytymisen. C-vitamiini taas edistää imeytymistä. Rautalisiä saa ostettua apteekeista ilman reseptiä, mutta ihan ilman syytä niitä ei kuitenkaan kannata mielin määrin popsia. Olen kuullut ja lukenut monesta lähteestä, että olisi ihan hyvä nauttia varmuuden vuoksi yksi rautakuuri vuodessa.

Lisäksi esimerkiksi kaurahiutaleet, auringonkukansiemenet, lehtikaali ja cashew-pähkinät sisältävät runsaasti rautaa. Kaurapuuroa syön lähestulkoon joka aamu, muita em. heitän usein smoothien sekaan. Rautaa siis saa muustakin kuin punaisesta lihasta, mutta pinaattia pitää toki popsia runsain mitoin, jotta rautaa tulisi saman verran kuin pienestä palasta lihaa. Elintarvikkeiden ravintopitoisuuksista voi lukea lisää Finelin sivuilta.

Aion jatkaa rauta-projektiani ja kiinnittää huomiota siihen, että saan rautaa myös ruokavaliostani. Terveys ei tosiaan ole itsestäänselvyys, se tässä ainakin on tullut selväksi. Terveen olon tunnistaa vasta sitten, kun on ollut sairas. Minä tunnen itseni terveemmäksi joka päivä 🙂

Jättiläismäiset kiitokset vielä kaikille niille, jotka jakoivat kokemuksiaan ja vinkkejään raudansaantiin. Arvostan joka ikistä kommenttia ja ne ovat toimineet sekä henkisenä tukena että konkreettisena apuna tämän anemiapyörityksen keskellä. Tätä se blogin kirjoittaminen tuottaa parhaimmillaan: ihan mahtavaa yhteisöllisyyttä!! Rautaista joulua teille kaikille ❤

Mainokset

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s