27+28/2016

Terveisiä autosta matkalta Lappiin! Sain anottua töistä muutaman päivän vapaata, joten pääsin karkaamaan pohjoiseen tanskalaisen ystäväni Katrinen kanssa 🙂 Pitkän automatkan aikana ehdin ekaa kertaa muutamaan päivään kunnolla istua alas ja päivittämään blogiin treenipäiväkirjaa parin viikon takaa. Tässä se siis tulee:

Maanantai:
Kevyt  45 min, 7,76 km, KS 127, MS 147, 5:48 min/km, 10,35 km/h

Tiistai:
Intervallitreeni 1 h, 11 km, KS 140, MS 181, 5:27 min/km, 11 km/h

Keskiviikko:
Kevyt 40 min, 7 km, KS 125, MS 141, 5:43 min/km, 10,5 km/h

Torstai:
PK 10 km, 54 min, KS 136, MS 157, 5:24 min/km, 11,11 km/h

Perjantai:
Lepo

Lauantai:
Intervallitreeni + palautteleva hölkkä, 85 min, 14,74 km, KS 143, MS 180, 5:46 min/km, 10,4 km/h

Sunnuntai:
PK 75 min, 12,8 km, KS 132, MS 161, 5:52 min/km, 10,24 km/h

Maanantai:
Lepo

Tiistai:
Intervallitreeni 55 min, 10,2 km, 5:24 min/km, 11,13 km/h

Keskiviikko:
Pyöräily 40 km, 125 min

Torstai:
Pyöräily 32 km, 95 min
Kevyt PK kiihdytyksillä 45 min, 7,81 km, KS 127, MS 151, 5:46 min/km, 10,41 km/h

Perjantai:
Lepo

Lauantai:
Ultralenkki 54 km, 325 min, KS 145, MS 160, 6:01 min/km, 9,97 km/h

Sunnuntai:
Lepo

Juoksua yhteensä n. 135,5 km

2271

Maanantaina ohjelmassa oli lauantain Paavo Nurmen puolikkaalta palautteleva lenkki. Puolikkaalta palautuminen sujuu tätä nykyä yllättävän hyvin – maanantaina juoksu kulki jo melkein normaalisti. Kai sitä on jo niin tottunut useisiin kisoihin ja etenkin tuohon puolikkaaseen, kun niitä nyt on tullut juostua.

2272

Tiistaiksi Omegawave oli suunnitellut minulle tutun intervallitreenin, jossa on vaihtelevasti eritasoisia vetoja. Nyt sujuivat jo vähän reippaammatkin vauhdit: vain muutama päivä kisan jälkeen! Poikkesin vielä treenin päätteeksi hölkkäilemässä kevyesti poluilla.

Keskiviikkona ohjelmassa oli taas kevyt hölkkä. Edellisen päivän treeni tuntui hieman jaloissa, joten pidin sykkeet todella matalalla. Omegawaven mukaan sykkeet piti pitää 120-140 välillä, mutta onnistuin pitämään ne lähempänä 120:tä koko lenkin ajan.

2273

Torstai oli niitä päiviä, kun ei olisi todellakaan tehnyt mieli lähteä ulos sateeseen treenaamaan pitkän työpäivän jälkeen. Sain kuitenkin raahauduttua ovesta ulos ja olo virkistyikin kummasti lenkin jälkeen 🙂 Perjantaina pidin lepopäivän, sillä viikonloppuna oli tiedossa vähän kovempaa treeniä.

2275

Lauantaina suuntasin Saloon ja kesämökillemme Suomusjärvelle. Omegawave määräsi minulle intervallitreenin, jonka oli tarkoitus kehittää anaerobista voimaa. Treeni yhdisteli perus-, vauhti- ja maksimikestävyyttä. Treeni meni muuten ihan hyvin, mutta en saanut millään sykkeitäni tarpeeksi korkealle treenin keskivaiheilla, kun piti juosta kuusi kolmenkymmenen sekunnin intervallia yli 185 sykkeillä. En kertakaikkiaan saa sykkeitäni niin ylös vaikka mitä tekisin! Ilma oli melko lämmin ja juoksemani reitti hyvin mäkinen. Vedin kaikki intervallit jyrkkään ylämäkeen niin täysillä kuin pystyin, mutta maksimisykkeet jäivät vain 180:een. Veikkaan, ettei minulta löydy tarpeeksi räjähtävää voimaa noin lyhyisiin vetoihin – sykkeet nousisivat vasta pidemmissä vedoissa. Treeni meni kuitenkin muuten hyvin ja jaloissa tuntui riittävän virtaa vielä 45 minuutin treenin jälkeenkin, joten innostuin jatkamaan juoksemista vielä 40 minuuttia.

2276

Sunnuntaina oli vuorossa aerobista kestävyyttä eli tasainen juoksu pääasiassa peruskestävyysalueella. En olekaan pitkään aikaan juossut yli tunnin lenkkejä – ja viikonloppuna niitä tuli kaksi peräkkäin. Jaloissa tuntui silti yllättävän hyvältä. Sunnuntain lenkillä tuli vähän ikävä näitä pidempiä lenkkejä. Aloinkin miettiä, pitäisikö sittenkin alkaa taas treenaamaan pidempää matkaa varten.

Maanantaina lepäsin, sillä tein viikonloppuna päätöksen ensimmäisestä ultramatkasta seuraavana viikonloppuna. Tiesin, ettei yli 50 kilometriä tulisi olemaan ihan piece of cake näillä kilometreillä ja treenimäärillä, mutta halusin haastaa itseni kunnolla.

2277

Tiistaina aloitin hiilaritankkauksen. Menin myös vetämään treenisuunnitelman mukaisen intervallitreenin, joka oli viimeinen vähän kovempi treenini ennen lauantain koitosta.

2278

Keskiviikkona pyöräilin töihin. Olin juuri korjauttanut pyöräni, joten nyt sitä pitää alkaa käyttää 😉 Työmatkani on n. 16 kilometriä ja reitti kulkee kivasti Vantaanjoen vartta. Matka töihin pitää pyöräillä tosin ihan kevyesti, sillä työpaikallani ei ole mahdollisuutta suihkuun. Takaisin voikin sitten mennä vähän reippaampaa. Työmatkapyöräily ei siis ole meikäläiselle treeniä vaan pikemminkin mukava ja virkistävä aloitus päivälle! 🙂 Tällä kertaa pyöräilin vielä hierojan kautta kotiin, joten matkaa kertyi 40 kilometriä. Olipa muuten hassua käydä hierojalla niin, ettei mihinkään sattunut. Tämä hierontakäynti oli sitä ennaltaehkäisevää kehonhuoltoa, jota pitäisi olla enemmänkin, mutta yleensä suuntaan hierojalle vasta siinä vaiheessa, kun vahinko on jo sattunut.

2279

Torstaina pyöräilin jälleen töihin. Illalla kävin myös heittämässä pienen ”intervalliharjoituksen” eli ihan kevyen lenkin, jonka aikana tein muutamia kiihdytyksiä.

1979j

Perjantaina pidin lepopäivän ja lauantaina juoksin tosiaan 54 kilometriä! Koko tarinan voit lukea täältä.

Sunnuntaina lepäsin, totta kai. Jalat olivat kuitenkin yllättävän vähän kipeät.

Mahtuipa näihinkin pariin viikkoon kaikenlaista! Tuntuu, että nykyisin jotain spesiaalia juoksun saralla tapahtuu aina parin viikon välein – oli se sitten kisa, yhteislenkki tai tällainen ultralenkkitempaus. Mikäs siinä – pysyy ainakin mielenkiinto lajia kohtaan! Nyt jatkan kotimaanmatkailua. Reissun jälkeen pitää tosissaan miettiä, mihin suuntaan treenaamista jatketaan syksyä kohden 🙂

2274

Advertisements

2 kommenttia artikkeliin ”27+28/2016

  1. Onpa ihanaa lukea sun juoksujuttuja, etenkin kun itsekin oon Helsingistä ja kesämökki on Suomusjärvellä haha 🙂 Pystyn samaistumaan hyvin sun juoksutunnelmiin, varsinkin sun 50 km puurtamiseen (juoksin vähän aikaa sitten Fiskarsiin 50km ja aiemmin Saloon 35km :D) – ihan samoja teitä ravataan! Ja kuulostaa kivalta tuo Omegawave – onko se toiminut sulla hyvin?

    Tykkää

    1. Kiitos kommentista! 🙂 No sepä sattui, samoja reittejä tosiaan. Ja vitsit toi Fiskars kuulostaa hyvältä!! Niin kaunis paikka, kas kun en ole sinne tajunnut vielä juosta 😀 Täytyy pitää mielessä 😉
      Ja Omegawave on kyllä tosi kiva ja kätevä – pt omassa kännykässä! Olen aikeissa kirjoittaa Omegawavesta vielä kattavamman postauksen nyt, kun olen sitä jonkin aikaa jo käyttänyt. Stay tuned! 🙂

      Tykkää

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s