31+32/2016

Täältä tulee ennätysmyöhästynyt treeniviikkokatsaus elokuun ekoilta viikoilta. Olin vähällä jättää koko viikkokatsauksen tekemättä, sillä kiireiden takia näistä viikoista on ehtinyt jo vierähtää niin pitkä aika, että fiiliksiä lenkeiltä on vaikeaa kaivaa esiin. Olin elokuun pari ekaa viikkoa muutenkin todella uupunut ja stressaantunut, joten treenitkin tuntuivat menevän jonkinlaisessa sumussa. Niin kai käy, jos ei keskity tarpeeksi siihen, mitä tekee. Kaiken lisäksi sykemittarini sekosi ja poisti kaikki elokuun alusta, joten kaivoin muististani summittaisia lukuja. Onko niillä edes loppupeleissä niin paljon väliä?

Päätin kuitenkin kirjoittaa jonkinlaisen yhteenvedon myös näistä viikoista. Haluan ensinnäkin pitää kirjaa treeneistäni. Toisaalta, tämä viikko toimikoon jatkossa muistuttamassa minua yliväsymyksestä ja stressitilasta, jota en halua enää kohdata. Tässä siis sumeat muistikuvat elokuun ensimmäisistä treeniviikoista:

Maanantai:
Työmatkapyöräily n. 32 km, n. 1,5 h

Tiistai:
Intervallitreeni 70 min, 12,2 km, KS 142, MS 189

Keskiviikko:
Työmatkapyöräily n. 32 km, n. 1,5 h
Kevyt PK 45 min, n. 8 km, KS 129, MS 144

Torstai:
PK 60 min, 10,8 km, KS 138, MS 161

Perjantai:
Työmatkapyöräily n. 32 km, n. 1,5 h

Lauantai:
Kevyt PK 60 min, n. 9,5 km

Sunnuntai:
Pyöräily, 11 km, 35 min
Pitkä PK 120 min, 22 km, KS 140, MS 154

Maanantai:
Lepo

Tiistai:
Polkujuoksu 55 min, n. 8,1 km
Vetotreeni 45 min, n. 8,5 km

Keskiviikko:
Lepo

Torstai:
PK 55 min, n. 9,5 km

Perjantai:
Lepo

Lauantai:
Helsinki Street Run, 17,84 km, 1:22:46, 4:39 min/km, 12,94 km/h

Sunnuntai:
Kevyt PK 75 min, 12,05 km, KS 119, 6:12 min/km

Juoksua yhteensä n. 119 km

DCIM100GOPRO

Maanantaina pidin ”lepopäivän” eli pyöräilin kevyesti töihin. Halusin aloittaa kovemman treenijakson heti Lapin-loman jälkeen ehkä vähän turhankin kovasti – yli 30 kilometrin pyöräily ei edesauta kovasta treenistä palautumista vaikka menisi kuinka kevyesti. Lisäksi lomaa seurasi töissä pieni hoitamattomista asioista koitunut stressi, joten sekä henkiset että fyysiset rasitteet olivat ajamassa minua uupumuksen partaalle. Näin jälkeenpäin on helppoa sanoa, että työmatkat olisi tuolla viikolla kannattanut heittää bussilla.

Tiistaina tein Omegawaven perinteisen tiistaitreenin eli intervalleja erilaisilla vauhdeilla ja matkoilla. Tähän tuntui vielä riittävän virtaa ihan hyvin, vaikka tiistai onkin viikkoni raskain työpäivä.

DCIM100GOPRO

Keskiviikkona oli luvassa kevyt lenkki, mutta sen lisäksi pyöräilin jälleen työmatkat. Aika raskaalta tuntui, arvatenkin. Käväisin lenkin lopussa poluilla etsimässä apua henkiseen jaksamiseen. Luonto auttaa vähän.

DCIM100GOPRO

Torstaina oli luvassa vauhti- ja peruskestävyyttä yhdistelevä maratontreeni. Olin nukkunut monta yötä heikosti, joten treeni ei oikein ottanut kulkeakseen. Perjantaina pidin jälleen ”lepopäivän” eli pyöräilin töihin ja takaisin.

DCIM100GOPRO

Olin varautunut siihen, että viikonloppuna saisin nukuttua kunnolla univelkojani pois. Toisin kävi. Lauantaina heräsin automaattisesti aivan liian aikaisin katkonaisten seitsemän tunnin yöunien jälkeen enkä enää saanut unta. Se siitä rentouttavasta viikonlopusta. Oli kuitenkin ihanaa ehtiä kerrankin aamulenkille. Tykkään treenata mieluummin aamulla kuin illalla – kevyt lenkki oli siis täydellinen aloitus päivälle. Illalla menin kannustamaan kaveriani Twilight Runiin, jossa itse juoksin elämäni ensimmäisen puolikkaan kolme vuotta sitten. Oli muuten ekat juoksukisat, joita olin katsomassa, mutta joissa en itse juossut! Tuntuipa hassulta 😀 Kyllä siinä kieltämättä teki mieli itsekin päästä juoksemaan!

DCIM101GOPRO

Sunnuntaiaamuna heräsin taas aivan liian huonojen yöunien jälkeen ja pyöräilin futiskentälle pitämään futiskerhon treenejä. Pyörälenkin jälkeen keräsin hetken voimiani ja lähdin vetämään viikon pitkää lenkkiä. Pitkis sujuikin yllättävän hyvin! Kaiken järjen mukaan sen olisi pitänyt tuntua paljon tuskaisemmalta niinkin hullun viikon jälkeen, mutta hyvältä tuntui. Pitkät lenkit ovat kyllä lempparitreenejäni 🙂

DCIM101GOPRO

Maanantai alkoi levolla. Nyt tajusin onneksi vähän höllätä treenimäärää – lähinnä sen takia, että lauantaina oli tiedossa kisat. En silti skipannut treenejä kokonaan vaan jätin pyöräilyt ja Omegawaven ns. ”vapaaehtoiset” treenit väliin.

Tiistaina oli vuorossa Helsinki City Trailin yhteislenkki poluilla – tästä kirjoittelinkin jo viime kerralla. Suuntasin kimppalenkille suoraan töistä. Kimppalenkin jälkeen juoksin kotiin Omegawaven tarjoaman treenin sijaan kivan, tutun vetotreenin merkeissä. Alkuun hölkkäilin 5 minuuttia, sitten tein 7 min + 6 min + 5 min + 4 min + 3 min + 2 min + 1 min + 30 s vedot niin, että vauhti kasvoi jokaisessa vedossa. Vetojen välissä kävelin minuutin verran ja lopuksi hölkkäilin vielä viisi minuuttia. Sanomattakin selvää, että kotona olin todella uupunut – työpäiväni oli myös ollut melkoisen raskas.

DCIM101GOPRO

Mutta Nukku-Matti ei saapunut vieläkään. Keskiviikkona heräsin jälleen todella väsyneenä. Onneksi tiedossa oli täysi lepopäivä, jonka päätteeksi uskoin unen tulevan jo pakostakin.

260808

Torstaina heräsin entistäkin huonompien yöunien jälkeen. Torstai oli painajaismainen päivä ja sen päätteeksi tein päätöksen, että nyt pitää vähän hellittää, ettei käy huonosti. Kuuntelin kroppaani ja juoksin juuri sen aikaa ja juuri sitä vauhtia, mitä se halusi. Sitten pistin kävelyksi. Kävelin Kuusiluotoon. Istuin ilta-auringossa merta ja saarella laiduntavia lampaita katsellen. Luonnossa oleskelu on osa henkistä hyvinvointiani. Salossa luontoon pääsee helposti, mutta Helsingissä se ei olekaan aivan omalla takapihalla. Torstaina päätin suuntaavani jatkossa useammin luontoon. Ja sen, että kuuntelisin jatkossa paremmin itseäni ja kroppaani – ja ottaisin huomioon fyysisen hyvinvoinnin lisäksi myös henkisen jaksamisen. En ottaisi kaikkea niin vakavasti ja hyväksyisin sen, ettei aina jaksa tai ehdi tehdä kaikkea. Pyytäisin apua myös töissä silloin, kun tuntuu vaikealta. Väkisin ei kannata yrittää selvitä kaikesta. Väkisin ei kannata lähteä lenkille tai viettämään pitkää iltaa, jos ei jaksa. Väkisin ei myöskään kannata kirjoittaa blogia, jos ei huvita tai ehdi. Aina ei tarvitse tehdä jotain ”järkevää” – joskus voi vaan istua alas ja hengähtää. Ehkä senkin takia olen nyt elänyt viikon hienoista blogihiljaisuutta – vapaa-aikanani olen yrittänyt lepuuttaa sekä kroppaani että aivojani ja olla välillä tekemättä yhtään mitään.

260810

Torstain jälkeen stressi helpotti. Perjantaina lepäsin ja rentouduin kunnolla. Kävin hakemassa kisapaketin Töölön kisahallilta, vaikken ollut edes varma, juoksisinko lauantaina. Lauantaina olo oli kuitenkin levännyt, joten päätin juosta Helsinki Street Runin – kisaraportin voit lukea täältä!

260811

Sunnuntaina kävin superkevyellä palauttelulenkillä. Yleensä en juokse kisojen jälkeisenä päivänä, mutta nyt kropassa tuntui hyvältä. Pidin vauhdin kuitenkin hyvin maltillisena – välillä jopa kävelin. En stressannut tahdista.

DCIM101GOPRO

Elokuun pari ekaa viikkoa olivat todella opettavaiset. Se, että joskus olen pystynyt treenaamaan aivan hulluna – lenkkeillyt, pyöräillyt ja lihaskuntoillut samana päivänä ja jatkanut samaa päivästä toiseen – ei tarkoita sitä, että pystyisin samaan nyt. Elämäntilanteeni on niin erilainen tänä päivänä kuin muutama vuosi sitten. Silloin asuin ja elin yksin. En käynyt opintojeni ohella töissä lainkaan – keskityin pelkästään itseeni ja treenaamiseen. Nyt teen yli kahdeksan tunnin työpäiviä ja yritän siinä ohella treenata ja kirjoittaa blogia. Sen lisäksi sosiaalinen elämä on tätä nykyä hyvin erilaista: on poikaystävä, kummityttö ja paljon kavereita. Jostain on tingittävä ja tasapainoon pyrittävä. Nämä oivallukset eivät ole olleet omalla kohdallani itsestäänselvyyksiä, joten oli hyvä oppia jotain taas kantapään kautta. Elokuun alku herätti – tämänhetkinen rytmi tuntuu taas hyvältä 🙂

260809

Advertisements

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s