Dublin-viikko

Maratonviikko on täällä taas! Aika kirjata vähän mietteitä tulevasta reissusta ja itse kisasta 🙂

Kuten jo kerroin, kiireiden takia olen joutunut toistaiseksi jättämään kaikki viikkokatsaukseni. Olen kuitenkin pitänyt kirjaa treeneistäni ja treenannutkin hyvin säännöllisesti Omegawaven treeniohjelma mukaan. Kilometrejä on kertynyt viikossa keskimääärin n. 60, mikä on siis vähemmän kuin yleensä maratonille valmistautuessani. Ennen kevään ennätysjuoksuani juoksin n. 80 kilometriä viikossa. Nyt olen kuitenkin noudattanut Omegawaven laatimaa treeniohjelmaa, joka perustuu ajatukseen ”laatu korvaa määrän”. Viikottainen treeniohjelma rakentuu kolmen kovan treenin varaan. Tiistaina vedetään yli tunnin intervallitreeni eri sykealueilla, torstain intervallitreenissä keskitytään pidempiin vetoihin ja sunnuntaina juostaan viikon pitkä lenkki. Keskiviikko ja lauantai ovat vapaaehtoisia treenipäiviä, jolloin ohjelmassa on palautteleva lenkki. Yleensä olen vielä joutunut jättämään keskiviikon treenin kiireiden takia väliin. Olen siis juossut lähestulkoon joka viikko kolme kovaa treeniä ja yhden kevyen. Ja sehän on sopinut hektiseen arkeeni. Kaikki oheisharjoittelu (sali, pilates, jooga…) on jäänyt minimiin, sillä niille ei valitettavasti ole yksinkertaisesti löytynyt aikaa.

Ajatukset treeniohjelman toimimisesta ovat hieman kaksijakoiset. Toisaalta treenini ovat olleet kovempia kuin koskaan ja uskon pystyneeni kehittämään vauhtikestävyyttäni – näkyyhän se esimerkiksi puolikkaan ennätyksessäni, jonka juoksin tässä syksyllä Espoon rantapuolikkaalla vailla sen kummempia valmistautumisia. Peruskestävyydestä en sitten olekaan ihan niin varma. Sykkeet tuntuvat olevan korkeammalla kuin ennen ja jalat väsyvät pitkillä lenkeillä helposti. Osittain uskon tämän johtuvan pienestä painonnoususta. Stressaava arki on saanut syömään epäsäännöllisemmin ja väsymys johtaa usein herkutteluun. Liikuntamäärän vähentyessä yhtälön tulos on selvä. Ja kaipa se paino tosiaan vaikuttaa siihen, kuinka kevyeltä juokseminen tuntuu, vaikkei kyse monesta kilosta olekaan.

Milanossa riesanani olivat flunssanrippeet sekä kipeä lonkka. Nyt jalat ovat muuten ok, paitsi lähestulkoon päivittäin jumissa (venyttelyn puute!). Kävin kuitenkin hierojalla eilen, ja nämä viimeiset päivät ennen maratonia aion venytellä ja rullailla ahkerasti. Flunssa pelottaa kuitenkin tälläkin kertaa. Vaikka pahin flunssavaihe onkin jo ohi, kummittelee se yhä: vaikutukset näkyvät esim. tavallista korkeammassa leposykkeessä ja tukkoisessa olossa aamuisin. Kyllä se juoksuunkin tuntuu hieman vaikuttavan. Nyt vain toivotaan, että olo vielä kohenee loppuviikosta.

Entä tavoitteeni tällä taustoituksella? Milanossa juoksuni oli mieletön – kipeästä lonkasta huolimatta alitin edellisen ennätykseni yli 11 minuutilla. Olin asettanut Dublinin vielä muutama kuukausi sitten kauden päätavoitteekseni ja luotin siihen, että Omegawaven treeniohjelma siivittäisi minut uuteen ennätykseen. Pari päivää sitten tulin kuitenkin vertailleeksi treenitilastojani keväältä tähän hetkeen ja ne kertoivat karun totuuden siitä, että keväällä jalka nousi ihan eri malliin kuin menneinä kuukausina ja sykkeetkin pysyivät aisoissa. Ei kannata tietenkään maalailla tulevaa pelkkien treenistatistiikkojen valossa, joten yritän olla miettimättä menneitä ja keskittyä sunnuntaihin. Kai se ennätys (alle 3:25:11) on yhä tavoitteeni, vaikkei kovin realistiselta tunnukaan. Lähden juoksemaan n. 4:45-4:50 min/km tahtia ja katson, mihin saakka sillä pärjätään. Reittiä tai sen profiilia en ole vielä sen kummemmin tutkinut enkä myöskään suunnitellut kisan aikaista tankkausta, mutta kaikki aikanaan…

Huomenaamulla lennämme siis Dubliniin siskojeni kanssa. Maraton on vasta sunnuntaina, joten aikaa kaupungin kiertelyyn riittää. Emme ole vielä kovin tarkasti suunnitelleet, mitä kaikkea sitä tekisi ja näkisi. Luvassa siis jossain määrin extempore-reissu ihan kaikin puolin. Pieni pako arkea karkuun tulee kyllä todellakin tarpeeseen! Enkä anna maratonin pilata sitä. Se hoitukoon siinä reissun ohella. Meni miten meni, on kuitenkin kiva päästä juoksemaan maraton taas pitkästä aikaa 🙂 Täältä tullaan Dublin!

Kuva täältä
Kuva täältä

Ennen maratonia tuskin enää päivittelen blogia, mutta voit seurata kuulumisiani Instagramin kautta (@keepcalmandrunfaster)!

Advertisements

3 kommenttia artikkeliin ”Dublin-viikko

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s