Vuoden 2017 tavoitteita

DCIM106GOPRO

Eletään jo helmikuun alkua enkä ole vieläkään saanut kirjattua itselleni tavoitteita tälle vuodelle – aika korjata asia. Mutta ensin haluan kuitenkin perinteiseen tapaan tehdä pienen katsauksen viime vuonna asettamiini tavoitteisiin ja pohtia, kuinka onnistuin niiden saavuttamisessa. Tässä siis viime vuodelle asettamani juoksua tukevat tavoitteet:

Saan nostettua hemoglobiiniarvoni normaalille tasolle ja pidettyä ne siellä ruokavalion avulla

Hemoglobiiniarvoni on tällä hetkellä 146 – todella hyvä siis. Myös rautavarastot ovat kunnossa.  Arvot näyttävät pysyneen korkeina ja syykin on selvä: olen todellakin petrannut tänä vuonna ja oppinut syömään enemmän ja monipuolisemmin kuin aikaisemmin.

Löydän mahalleni sopivan ruokavalion, joka myös tukee juoksuani

Kärsin yhä vatsavaivoista aika ajoin, mutten lähimainkaan yhtä paljon kuin ennen. Olen testaillut erilaisia ruokia ja oppinut tunnistamaan ne ainekset, jotka itselleni sopivat ja toisaalta välttämään niitä, jotka saavat vatsani ärtymään.

Syön enemmän oikeaa, terveellistä ruokaa ja vähemmän herkkuja

Kuten jo totesin, tämä on toteutunut hyvin. Olen alkanut syömään oikeaa ruokaa ja huomannut, että se todella auttaa sokerikoukusta irtautumisessa: kun ei ole nälkä, ei myöskään tee jatkuvasti mieli karkkia.

Juon enemmän vettä

Tässä riittää petrattavaa tänäkin vuonna. Etenkin talvella. Mutta parannusta viime vuoteen on kuitenkin havaittavissa.

Pyrin käymään jooga- ja pilatestunneilla vähintään muutaman kerran kuukaudessa

Jooga- ja pilatestavoite ei valitettavasti toteutunut. Syy tähän oli yksinkertaisesti aikataulut, jotka eivät millään sopineet yhteen Unisportin lukkarin kanssa. Tänä keväänä keskityn kuitenkin vain opiskeluun, joten tunteihin riittää aikaa.

Opettelen venyttelemään kotona ja hyödyntämään putkirullaa

Eipä tämäkään tavoite onnistunut niin hyvin kuin olisin toivonut. Venyteltyä tulee yhä edelleen vain silloin, kun paikat ovat jo todella jumissa.

Yritän saada tarpeeksi unta

Kesällä jouduin stressikierteeseen, joka johti elämäni pahimpaan unettomuusjaksoon. Toisaalta opin alkuvuodesta nukkumaan 8-9 tuntia yössä, mikä ehkä osaltaan korostikin unettomuuden vaikutuksia. Tajusin, että tarvitsen paljon unta. Pääasiassa tämä siis toteutui, tuota parin viikon unettomuusvaihetta lukuun ottamatta.

Suhtaudun treenaamiseeni vähemmän tiukkapipoisesti

Kuuntelen kroppani signaaleja

Treenasin viime vuonna useasti nämä tavoitteet takaraivossani. Välillä oli vaikeaa poiketa treeniohjelmasta ja tehdä kevyt treeni kovan treenin sijaan, mutta pääasiassa onnistuin siinä. Kuuntelin kroppaani ja treenasin fiiliksen mukaan – en todellakaan joka kerta, mutta paljon enemmän kuin ennen.

Juoksen enemmän ystävien kanssa

Alkuvuodesta tämä tavoite onnistui HCR Street Teamin yhteislenkkien ansiosta, mutta loppuvuodesta tavoite unohtui. Yksi syypää on jälleen syksyn hullu aikataulu – hädin tuskin ehdin nopealle lenkille yksinänikään.

Yhteislenkki2 (800x600)

Ja sitten ne varsinaiset juoksutavoitteet:

Juoksen saman verran kuin viime vuonna

Check! Vuonna 2015 juoksin 2670 kilometriä – viime vuonna taas yli 2900 kilometriä. Sehän tarkoittaa, että olen pysynyt terveenä ja hyvässä kunnossa 🙂

Juoksen kaksi maratonia

Check! En tosin uskonut yltäväni ennätykseeni, mutta senkin sain rikottua kaksi kertaa. Hullua!

Juoksen vähintään kaksi puolikasta

Check! Juoksin peräti neljä puolikasta 🙂

Osallistun lyhyempien matkojen kisoihin

Check! Kaksi kympin kisaa sekä yksi 17 kilometrin matka.

Rikon vähintään yhden ennätykseni

Check, check, check! Rikoin ennätykseni kaikilla matkoilla: kympillä, puolikkaalla ja koko maratonilla. Vain varttimaraton jäi juoksematta – se täytyy yrittää parantaa tänä vuonna 🙂

Ennätys puolikkaalla

Check! Tämä oli vuoden päätavoitteeni ja rikoinkin sen peräti kolme kertaa. Ja jopa kymmenellä minuutilla!

Vaihtelevia treenejä

Check! Ainakin kisakaudella tuli juostua sekä kevyitä lenkkejä että raskaita intervallitreenejä – kiitos Omegawaven treeniohjelman. Loppuvuosi menikin pelkkää PK:ta tahkoen, mutta eikö se olekin ylimenokaudella ihan normaalia?

Osallistun polkujuoksutapahtumaan

Check! Juoksin syksyllä kivan Helsinki City Trailin, joka oli ensimmäinen polkujuoksutapahtumani 🙂

Yhdeksi yleiseksi tavoitteeksi tai jopa lupaukseksi itselleni olin asettanut järkevän ajankäytön opettelemisen. Koko syksyni meni järkyttävällä minuuttiaikataululla. Yritin todellakin käyttää jokaisen hetken hyväksi (oli pakkokin, sillä muuten en olisi ehtinyt treenaamaan missään välissä) ja se johti uupumukseen ja stressiin. Tavoitteeni tarkoituksena oli stressin vähentäminen, mutta toteutus olikin aivan päinvastainen. Kalenterini täyttyi, vaikka järkevän ajankäytön piti nimenomaan tyhjentää sitä. Piti välttää ”turhaa television katselua”, mutta tällaiset rennot hetket ja sohvalla pötköttelyt olisivat oikeastaan tehneet ihan hyvää. Järkevä ajankäyttö ei ehkä olekaan järkevää. Joskus on ihan järkevää vaan olla tekemättä yhtään mitään.

Asetin viime vuodelle hurjasti tavoitteita. Juoksutavoitteet toteutuivatkin yllättävän helposti, mutta juoksua tukevat hyvinvointitavoitteet eivät olleet ihan niin yksinkertaisia. Jo niiden toteutumisen arviointi on haastavaa: mistä tietää, onko syönyt ja nukkunut hyvin, juossut kavereiden kanssa tai kuunnellut kroppaa riittävissä määrin? Lisäksi vaihtuvat elämäntilanteet tietysti muuttavat ja muovaavat tavoitteita. Töiden ja koulun yhdistäminen johtaa väistämättä stressiin, mikä taas heikentää unta ja tiukentaa aikatauluja. Olosuhteisiin nähden selvisin vuodesta kuitenkin yllättävän hyvin. Kun mietin kulunutta syksyä, en voi ymmärtää, miten jaksoin painaa sen läpi sen kummemmin uupumatta ja treenata vielä siinä ohessa. Ihan hullua!

DCIM106GOPRO

Olen miettinyt tämän vuoden tavoitteita pitkään. Viime vuosi oli juoksun suhteen aivan huikea, mutta tämä vuosi tuntuu täysin erilaiselta. Tuntuu, että tämän vuoden tavoitteeni pohjautuvat entistä enemmän muihin asioihin, kuin varsinaiseen juoksuun. Voisin sanoa, että juoksussani painottuu tänä vuonna tavoitteellisuutta ja suorittamista enemmän elämyksellisyys. Ja hyvinvointi saa ihan uudet mittasuhteet.

  1. Tasapainon löytäminen

    Kuulostaa niin ympäripyöreältä ja kliseiseltä, mutta itselleni tämä on hyvin selkeä tavoite. Olen aina ollut kaikki tai ei mitään -tyyppi, jolla menee homma helposti överiksi: oli se sitten herkkujen syönti, biletysputki, koulussa suoriutuminen, työhön heittäytyminen tai juoksuharrastus. Joko kidutan itseäni herkkulakolla monta kuukautta tai sitten vedän hulluja karkkiövereitä päivittäin. Joko menen opinnoissa sieltä, missä aita on matalin, tai sitten opiskelen niin paljon, että varmasti saan parhaan arvosanan. Joko löhöän sohvannurkassa tai sitten juoksen joka päivä. Koko elämäni olen ollut luonteeltani tällainen. Toisaalta se on johtanut hienoihin asioihin – esimerkiksi hyviin ylioppilaspapereihin, opiskelupaikan ja töiden saamiseen sekä juoksun harrastamiseen. Toisaalta se on kuitenkin aiheuttanut paljon stressiä, masennusta ja huonoja vaiheita elämässäni. Kuluneen vuoden aikana olen oppinut paljon itsestäni, ehkä enemmän kuin koskaan ennen. Itsetuntemukseni on kohentunut ja sitä kautta uskon pääseväni tähän tavoitteeseen. Käytännössä se varmaan tarkoittaisi tavoitetta 2:
  2. Juoksusta nauttiminenHaha, kliseisellä jatketaan! Tämä tavoitteeni liittyy siihen, että olen viime aikoina tarkastellut suhdettani juoksuun ja ymmärtänyt, ettei se ole ihan yksinkertainen. Ehkä tulen puhumaan asiasta vielä tarkemmin myöhemmin – se on minulle hyvin henkilökohtainen ja vielä hieman arka paikka, mutta juoksuharrastukseni on ollut ajoittain pakkomielteistä. Pakko juosta enemmän kuin viime vuonna. Pakko juosta kovempaa. Pakko suorittaa päivän treeni. Pakko saada kasaan 20 kilometriä. Ja niin edelleen. Viime syksy on ollut itselleni hyvin silmiä avaava. Haluan juosta enemmän sen takia, että rakastan juoksua ja tunnetta, jonka siitä saan. Vähemmän pakosta.
  3. Vähemmän suorittamista

    Tämäkin tavoite menee vielä samaan kategoriaan edellisten kanssa ja liittyy olennaisesti luonteeseeni. Olen suorittaja. Mutta aina ei tarvitse suorittaa. Tavoite ei kuitenkaan poissulje kehittymistä tai ennätyksiä. Treenaan kovaa, jos se hyvältä tuntuu. Ennätykset tulevat sitten kylkiäisinä jos ovat tullakseen.
  4. Elämyksellistä juoksuaTämän tavoitteen jo mainitsinkin. Viime vuosi muistutti, kuinka tärkeää metsässä liikkuminen minulle on – ihan vaan jo henkisen hyvinvoinnin kannalta. Elämyksellisyyteen kuuluukin mielestäni olennaisesti kosketus luontoon. Karhunkierroksen ja Helsinki City Trailin innoittamana ilmoittauduin NUTS Pallas -polkujuoksutapahtumaan – siinä sitä elämystä kerrakseen! Lisäksi päätin haastaa itseni kunnolla liittymällä Hannan suunnistustiimiin Jukolan viestiin! Toinen iso elämys tiedossa. Toki myös juoksukisat ympäri maailmaa ovat olleet melkoisia kokemuksia ja elämyksiä – myös niissä ravaamista jatkan tänäkin vuonna 🙂
  5. Kolme maratoniaEdellisistä vuosista poiketen ajattelin tänä vuonna juosta peräti kolme maratonia. Tavoitteen pitäisi olla mahdollinen, jos vain pysyn hyvässä kunnossa. Erona edellisiin vuosiin tosin on se, etten voi ottaa jokaiselle maratonille hulluja ennätystavoitteita – muuten palautuminen kestää suunnattoman kauan ja treenistä tulee liian rankkaa. Todennäköisesti valitsen vuoden viimeisen maratonin päätavoitteekseni, kaksi muuta menevät chillimmin. Ainakin näin olen alustavasti suunnitellut.
  6. Juoksuvireen löytyminen

    Viime aikoina juoksu ei ole tuntunut samanlaiselta kuin ennen. Kaipaan sitä mieletöntä flowta, jonka löysin viime keväänä. Otin tammikuun vähän iisimmin – ylikuntoa peläten. En oikein tiedä, onko kyse ylikunnosta vai yksinkertaisesti kunnon putoamisesta? En ole treenannut kovaa maratonini jälkeen, pelkkää peruskestävyyttä ja kevyttä treeniä koko syksyn. Voihan olla, ettei kroppa ole taas tottunut kovempaan juoksuun ja kunto on hieman notkahtanut. Toisaalta en ole kyllä pitänyt totaalista lepoakaan, joten ylikuntoakaan ei kai voi poissulkea. Joka tapauksessa, haluaisin löytää sen viime keväältä tutun fiiliksen, kun juoksu kulkee kuin unelma ja lenkille on aina kiva lähteä. Ehkäpä se tämän kevyemmän jakson jälkeen löytyy.
  7. Monipuolista treeniäTavoitteena olisi taas päästä monipuolisen juoksutreenin makuun: kevyttä, kovaa ja pitkää treeniä sopivassa suhteessa. Haluaisin harrastaa myös muita lajeja, jotka tukevat juoksua ja tuovat treenaamiseen sopivaa vaihtelua. Ainakin suunnistus nousee tärkeäksi – haluan löytää rastit Jukolassa 😉
  8. Pilates ja joogaOheislajeista erityisen mainitsemisen arvoisia ovat pilates ja jooga. Olen itse asiassa täysin koukussa aamujoogaan! Olen nyt muutaman viikon ajan tehnyt 15-20 minuutin aamujoogasession heti herättyäni – toisinaan mukaan on mahtunut pari pilatesliikettäkin. Mahtava tapa aloittaa aamu! Melkein aamulenkin veroinen – niitähän olen nyt tässä kevyemmillä viikoillani joutunut välttelemään…
  9. Ennätys varttimaratonillaViime vuosi meni ennätysten suhteen niin yli odotusten, että tämänhetkisellä juoksukunnollani en uskalla haaveillakaan ennätysten rikkomisesta. Mutta yhden ainoan ennätyksen suunnittelin kuitenkin rikkovani: varttimaratonin, jonka olen juossut vain kerran aikaisemmin. Tuolloin laahustin uupuneena maaliin reiluun 52 minuuttiin – syypäänä anemia. Nyt tuon enkan pitäisi mennä helposti uusiksi.
  10. Ensimmäinen ultrakisa maaliin astiKuten jo kerroin, olen menossa polkujuoksemaan NUTS Pallas -tapahtumaan kesäkuussa. Matkana on 54 kilometriä – ihkaensimmäinen virallinen ultrani siis! Tavoitteena tietysti päästä maaliin saakka. Tätä elämystä odotan ihan hulluna jo nyt.
  11. Aktivoituminen blogimaailmassa

    Viime vuosi oli todella kiireinen ja stressaava. Oli ehkä fiksuakin vetäytyä hetkeksi blogimaailmasta. Opinhan taas, että väkisin ei kannata tehdä mitään. Koko syksy tuntui menevän ihan ihmeellisessä sumussa: en oikeastaan edes muista siitä mitään. Aktiivinen blogin kirjoittaminen olisi ollut mahdotonta. Nyt yritän kuitenkin tehdä paluuta blogimaailmaan, sillä täältä saan aina niin paljon lisämotivaatiota omaan treenaamiseeni, kultaisia vinkkejä ja hyvää mieltä. Sekä blogini kommenteista että muista blogeista! Uskon uuden blogini innostavan itseäni taas kirjoittamaan useammin myös pienemmällä kynnyksellä (eli ei aina tämän postauksen kaltaisia romaaneita, sori!). Mutta kuten Mika osuvasti kommentoikin viime päivitykseeni, vapaus ja rentous on tärkeä asia, niin bloggaamisessa, liikunnassa kuin muussakin elämässä. Ei siis väkisin, vaan silloin kun siltä tuntuu ja jotain sanottavaa on.

100827

Yhtenä yleisenä ympäripyöreänä tavoitteena voisin vielä mainita henkisen hyvinvoinnin. Viime vuonna se hieman järkkyi omalla kohdallani. Ehkäpä juuri siksi koen sen olevan yksi tärkeimmistä asioista elämässäni tänä vuonna – asia, johon todella haluan panostaa. Juoksuharrastus on yksi olennainen palanen myös henkisen hyvinvointini taustalla. Harrastukset merkitsevät jokaiselle eri asioita ihan vaan jo lähtökohdistakin riippuen – motivaatiot harrastuksen taustalla sekä sen tavoitteet voivat myöskin muuttua vuosien saatossa. Juoksunkin suhteen pitäisi aina muistaa, miksi sitä loppupeleissä harrastaa. Jotta voisi rikkoa ennätyksiä, pysyä hoikkana sekä tulla yhä vahvemmaksi ja kovemmaksi tekijäksi? Vai onko juoksu sittenkin nauttimisen, elämysten sekä kokonaisvaltaisen hyvinvoinnin ja terveyden takaaja?  Veikkaan, että itse kallistun tänä vuonna ensimmäistä kertaa jälkimmäisen puoleen.

Millaisia tavoitteita itselläsi on vuodelle 2017?

100838

Advertisements

3 kommenttia artikkeliin ”Vuoden 2017 tavoitteita

  1. Hyviä tavoitteita! Itsekin olen tässä vähän hakenut tasapainoa työn, perheen ja treenien välillä ja nyt olenkin viime aikoina saanut ihan kivan rytmin. Olen myös saanut vähän monipuolisemmaksi treenejä, kun en pelkästään juokse vaan käyn myös spinnissä ja teen lihaskuntoa. Tavoitteita ei pitänyt kummemmin olla kunnes lupauduin juoksemaan maratonin 😉

    Liked by 1 henkilö

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s