Tammikuu 2017

img_20170105_195957_235

Tänä vuonna ajattelin perinteisten viikkokatsauksien sijaan tehdä kerran kuussa vähän kattavamman katsauksen koko kuukauteen – sekä liikkumisiin, tapahtumiin että muihinkin juoksuun liittyviin juttuihin. Olen lopettanut ehkä jopa hieman pakkomielteisen treenieni vahtaamisen ja tilastojen analysoinnin. Toki on toisinaan hyvä tarkastella muutoksia juoksuvauhdissa ja sykkeissä sekä seurata edistymistään, mutta tärkeämpänä pidän kuitenkin treenifiilistä. Kirjaan kyllä edelleen ylös treenini, mutta lähinnä sen, mitä eri lajeja olen milloinkin harrastanut, millä intensiteetillä ja kuinka paljon olen milloinkin juossut. Näin tulee huomioitua myös riittävä lepo ja treenien monipuolisuus.

img_20170209_194601

Tammikuussa juoksin yhteensä 232 kilometriä – pääasiassa kevyttä hölkkää sekä peruskestävyyttä. Juoksin arkena 1-4 korkeintaan tunnin lenkkiä, viikonloppuisin pidemmän lenkin. Pisin lenkkini oli 23 kilometriä. Juoksuvuosi käynnistyi ihanassa Roomassa varsin keväisissä tunnelmissa 🙂 Suomessa olikin jo ihan kunnon talvi, kun palasimme tammikuun alussa. Lumi ja pieni pakkanen ei haittaa juoksua: kaunis talvimaisema ja raitis ilma tuovat juoksemiseen itse asiassa kivaa vaihtelua. -15 astetta alkaa kuitenkin olla vähän liian kylmä sää juosta, ainakin itselleni. Siirsin treenit pahimpien pakkasten ajaksi sisätiloihin – vedin osan lenkeistä juoksumatolla, kävin uimassa ja salilla. Sään hieman lauhduttua palasin lenkkipoluille ja käväisinpä hiihtoladullakin.

img_20170106_155501_580

Tammikuun ekat viikot tuli juoksua melko paljon, mutta juoksu tuntui tahmealta. Lomasta huolimatta olin sekä henkisesti että fyysisesti todella poikki. Tuntui, ettei ollut tullut levättyä tarpeeksi. En ollut tosin treenannut kovaa pitkiin aikoihin, mutta en myöskään malttanut levätä. Olin tahkonnut peruskestävyyttä puoliväkisin viikosta toiseen Dublinin maratonista lähtien. Tammikuun lopulla päätinkin siis pitää pari kunnon lepoviikkoa, joiden aikana treenasin vain kevyesti. Se auttoi – leposykkeeni laski ja juoksu alkoi taas tuntua paremmalta.

Tammikuussa innostuin jälleen kehonhuollosta. Ehkä kaipasin jotain juoksun tilalle kevyiden treeniviikkojen aikana. Siispä aloitin omatoimisen aamujoogan. Nyt olen totaalisen koukussa! Kuukauden ajan olen lähestulkoon joka aamu tehnyt muutaman aurinkotervehdyksen, toisinaan myös pari muuta jooga- tai pilatesliikettä. Kylläpä on muuten virkistävä tapa aloittaa päivä!

img_20170109_225616_079

Vaikka juoksu vähän takkuilikin vielä tammikuussa, olen tyytyväinen kuukauden saldoon. Useita eri lajeja – juoksua, hiihtoa, uintia, vesijuoksua, joogaa ja voimaharjoittelua salilla. Runsaasti lepoa ja rentoutumista. Ja metsässä liikkumista! Vietin tammikuussa paljon aikaa kotikulmillani Salossa. Kotimetsästä saan ammennettua energiaa ja hyää fiilistä arkeeni. Tammikuun jälkeen tuntuu, että akut on ladattu täyteen. Helmikuussa jaksaakin ehkä siirtyä pelkästä peruskestävyydestä myös vauhti- ja maksimikestävyysalueelle.

img_20170122_191558_717

Vielä yksi asia arjestani, mikä tulee vaikuttamaan treenaamiseeni merkittävästi. Tammikuun lopussa lopetin osa-aikaisen työni muutamaksi kuukaudeksi. Viime syksyn yritin epätoivoisesti tasapainotella työn ja koulun välillä. Siispä päätin luopua töistä hetkeksi. Keväällä keskityn opintoihin ja itseeni. Jää enemmän aikaa sekä treeniin että lepoon. Tästä on hyvä jatkaa kohti kevättä 🙂

img_20170119_195457_198

Mainokset

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s